خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

منابع دکتری فلسفه غرب

سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۴۵ ب.ظ

 ابتدا باید عرض کنم که در کنکور دکتری شما باید کدرشته ی 2136  ( فلسفه) را انتخاب کنید . که دارای 12 گرایش هست . از جمله فلسفه / فلسه غرب / فلسفه دین / فلسفه اخلاق / ...   که در هر12 گرایش در دو درس انگلیسی و استعداد تحصیلی ضریب 1 است و دفترچه 90 سوالی تخصصی ضریب 4 دارد. 

1و2 . انگلیسی و استعداد تحصیلی : این دورس به نظرم توضیح لازمی نمیخواد جز اینکه سوالات استعداد تحصیلی تقریبا 5 سال قبل رو دانلود کنید و کار کنید . در مورد زبان انگلیسی هم من زبانم مو دراورد اینقدر به دوستان گفتم که مهم هیچ کتابی نیست بلکه باید فقط دایره لغات شما افزایش یابد که با خواندن هر جزوه یا هر کتابی میسر میشود . که البته به قسمت زبان  منابع ارشد فلسفه اسلامی مراجعه کنید درانجا توضیحاتی داده ام.  

3. فلسفه و منطق : این درس مهم ترین  درس آزمون دکتری است با ضریب 4 . که در یک دفترچه 90 سوالی به شما تحویل داده میشود که از سوال یک تا سی باید به سوالات عمومی فلسفه اسلامی ، غرب ، منطق ، که در ارشد ولیسانس یاد گرفته اید سوال پاسخ دهید . از سوال سی تا هفتاد یعنی 40 سوال با عنوان فلسفه غرب ( تحلیلی / معاصر ) می آید . و از هفتاد تا نود یعنی 20 سوال با عنوان فلسفه اسلامی . 

اما منابع این درس :  من این درس را به سه بخش تقسم میکنم: 

الف.  منطق : با همه ی کتاب های مهمی که وجود دارد اما از شما خواهش میکنم گول نخورید چون با خواندن دو کتاب که الان بیان میکنم شما هدفتان محقق میشود . در بخش منطق دو گونه سوال می آید یا از منطق ارسطویی یا منطق جدید . که برای گونه اول ( منطق مظفر شرح علی شیروانی ) و گونه دوم ( منطق جدید ضیاء موحد ) رو معرفی میکنم . دوستان عزیز غیر این دو کتاب برای آزمون فقط وقت خودتان را تلف می کنید . 

ب . فلسفه اسلامی : برای این درس دو کتاب شما را کاملا مستغنی می کند : 1. نهایه الحکمه علامه طباطبایی شرح شیروانی. 2 . ماجرای فکر فلسفی  آقای دینانی در دو جلد .  غیر ازاین وقتتان تلف میشود . 

ج. فلسفه غرب : من در اینجا نیاز دارم کمی بیشتر توضیح دهم. ببینید دوستان برای این درس من نزدیک 70 کتاب دیدم که معرفی شده بود . ببخشید میخواهم کمی عصبانی شوم . آخر خود طراح سوال محترم هم در عمرش نتوانسته همه ی این کتاب هارا بخواند حتی تاریخ کاپلستون را هم من شک دارم بهترین اساتید به طور کامل خوانده باشند آخر چرا دانشجوی بد بخت را سرگردان میکنید هان! خوب بگذریم .                       ببینید دوستان تمام کتاب های معرفی شده در این زمینه همه دارند از مکتب و فیلسوفی صحبت میکنند که در کل کتاب ها یکی بیشتر نیستند . مثلا قسمت رنه دکارت تاریخ کاپلستون مگر چه فرقی با قسمت رنه دکارت  کتاب فلاسفه یزرگ برایان مگی یا با رنه دکارت سیر حکمت در اروپا میکند . مثال بزنم رنه دکارت بنده خدا و از خدا بی خبر جوهر را سه تا میداند ( خدا / نفس / جسم ) حالا شما این مطلب را در کاپلستون بخوانید یا در سیر حکمت در اروپا یا در رمان دنیای صوفی خانوم یا در فلاسفه بزرگ مستر مگی بخوانید توفیقی حاصل میشود ؟ هان ؟ قطعا که خیر . حالا زیاد حاشیه نروم (این حاشیه کلی مارو جلو میبره !) اما دوستان من تنها یک منبع به شما معرفی میکنم اون هم تاریخ کاپلستون جلد های 1/4/5/7  که در سطح جهان هنوز که هنوزه بهترین کتاب تاریخ فلسفه غرب هست .  فقط چون به فلسفه معاصر زیاد نپرداخته به جای اون من کتاب  ( فلسفه در قرن بیستم  نوشته ی لاکوست ترجمه داوری انتشارات سمت رو معرفی میکنم . ) حالا برید برای این درس این دو منبع رو بگیرید بخونید و خیالتون هم راحت باشه . 

فقط تاکید میکنم در دو ماه مونده به آزمون سوالات سراسری 10 سال گذشته رو دانلود کنید و تا میتونید تست کار کنید . و سراغ تست های که تو بازار فخیلی خیلی عذار میخوام فقط در حال چاپیدن مردم هستند نرید. 

در تهیه این مطالب بعضی دانشجویان ارشد ودکتری فلسفه غرب تهران اینجانب را کمک کردن که از همه ی آنها سپاس گذارم . به نظرم هرچی لازم بود رو گفتم . اما اگر چیزی به ذهنتان رسید که نگفته ام خبرم کنید. در پناه حق. 

حمید خسروانی. http://hkhosravani.blog.ir

 

  • حمید خسروانی

دکتری فلسفه غرب

منابع

نظرات (۱)

سلام
ممنونم استفاده کردم راستش خودمم به اینها رسیده بودم ولی شما تحایلهای منو تثبیت کردید. ممنونم
پاسخ:
خخخخ.
قابلی نداره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خردخواهی و خودخوانی

دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
https://hamidkhosravani.ir/

آخرین نظرات
نویسندگان