خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید
تفاوت مثال نقض و برهان خلف

تفاوت مثال نقض و برهان خلف

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۸، ۰۵:۱۷ ق.ظ

یکی از بازدیدکنندگان وبلاگ سوال هایی را مطرح کردند که بار گذشته در مورد آزمایش ذهنی بود و برای شما نشر دادم که شاید درخور افتد این بار هم سوالاتی را پرسیدند که باز شایسته دیدم که برای استفاده شما عزیزان انتشار بدهم. 

 

 (سلام ممنون از پاسخ خوب و روان شما 

متشکرم 
من سوالای زیادی برام پیش میاد مخصوصا الان که این مباحث مطالعه میکنم 
دو سوال دیگه برام پیش اومده 
۱) تفاوت مثال نقض و برهان خلف 
۲)تمثیل ارابه که تمثیلی از افلاطون هستش رو مطالعه کردم و میخواستم بپرسم آیا این تمثیل چطور میتونه یک استدلال باشه 
ممنون میشم کمکم کنید برای بیشتر دانستن)

 

سوال اولتان: ابتدا یک مثال میزنم بعد مشخص می کنم که ویژگی های برهان خلف چه هستند و فرق آن با مثال نقض چیست.

فرض کنید شما یک کارشناس آب و هوا هستید و به من می گویید

۱اگر باران ده روز پشت سر هم در این منطقه ببارد آنگاه سیل جاری می شود.

۲و اگر سیل جاری شود آنگاه پل های قدیمی تخریب می شوند.

نتیجه آنکه: اگر باران ده روز پشت سر هم در این منطقه ببارد آنگاه پل های قدیمی تخریب می شوند. (قیاس شکل اول ارسطویی)

حالا من یک شهروند هستم و با نتیجه ی استدلال شما مخالفم و حرفتان را قبول نمیکنم. شما برای اینکه ثابت کنید که حرفتان صحیح هست از برهان خلف استفاده می کنید و روش آن اینگونه است که به من میگویید که: اگر حرف من که کارشناس آب و هوا هستم اشتباه باشد باید نقیض نتیجه ام درست باشد. حالا نقیض نتیجه استدلال بالا این است که:  (اگر باران ده روز پشت سر هم در این منطقه ببارد پل های قدیمی تخریب نمی شوند.) اما این نتیجه وقتی با یکی از مقدمه های استدلال بالا همراه می شود نتیجه ایی ظاهرالفاسد و ظاهرالباطل پدید میاورد. اینگونه که مقدمه یک را میاوریم و یک برهان از شکل سوم ارسطویی درست می کنیم:

۱اگر باران ده روز پشت سر هم در این منطقه ببارد آنگاه سیل جاری میشود. (مقدمه یک استدلال که دو طرف قبول دارند.)

۲اگر باران ده روز پشت سر هم در این منطقه ببارد پل های قدیمی تخریب نمی شوند. (نقیض نتیجه که من به شما می گفتم درست است.)

نتیجه: اگر سیل جاری شود آنگاه پل های قدیمی تخریب نمی شوند. (در تضاد با مقدمه دوم استدلال بالا که هردو قبول داریم.)

همانطور که می بینید نتیجه با مقدمه دوم استدلال بالا که هردو طرف توافق داشتیم که درست است در تضاد است و چون به تضاد رسیدیم پس مقدمه دوم من شهروند یا همان نقیض نتیجه استدلال شما که من میگفتم درست است، فهمیدیم که اشتباه است. اینگونه نتیجه میگیریم که نتیجه استدلال شما یعنی کارشناس آب و هوا صحیح است.

 

پس مادر برهان خلف بالا سه کار کردیم:

۱.فرض می‌کنیم نتیجه آن استدلال نادرست باشد.

۲. فرض نادرست بودن استدلال، به یک تناقض یا نتیجه غیرممکن می‌رسیم.

۳. از تناقض نتیجه می‌گیریم که فرض نادرست بودن حکم، اشتباه بوده و حکم اثبات می‌شود.

اگر تا اینجای کار مشکلی داشتید بفرمایید تا پاسخ دهم.

شباهت این برهان با برهان مثال نقض این است که در هردو ما با رسیدن به یک تناقض، معرفت مییابیم و فرق آنها این است که در مثال نقض ما یک برهان می آوریم که نتیجه را باطل کنیم اما در برهان خلف برعکس است یعنی یک مثال نقض می آوریم که ثابت کنیم که نتیجه درست است.

اما در مورد سوال دومتان باید عرض کنم که این تمثیل یک مثالی برای روشن کردن استدلال و ایضاح مطلب بیان میشود و خودش به تنهایی یک استدلال کامل نیست.  

 

توضیح: حمید خسروانی

 
 

 

نظرات (۲)

سلام وقت بخیر
برای مثال نقض که به صورت مدون توضیح داده شده باشد لطفا به بنده کتابی معرفی کنید. مچکرم
پاسخ:
سلام جناب فتحی. کتاب فارسی سراغ ندارم اما کتاب انگلیسی رد و اثبات لاکاتوژ در فصل یک به مثال نقض پرداخته شده است.
برای دانلود وارد ابن لینک شوید: لاکاتوژ- مثال نقض

برای رشته فلسفه و کلام تا چه میزان باید به زبان عربی مسلط بود؟
آیا رشته فلسفه و کلام در دانشگاه رضوی با سایر دانشگاه فرق دارد که فقه و اصول را برجسته کردید؟
با تشکر از شما
پاسخ:
با سلام جناب دادخواه. 
ببینید در رشته فلسفه و کلام اسلامی زبان عربی اصطلاحا طریقیت دارد نه موضوعیت. یعنی برای کار فلسفی کردن و فهم  و استدلال فلسفی اصلا نیازی به زبان عربی نیست اما شما تا به ابزار زبان عربی آشنا نباشید مثلا چگونه میتوانید شفای ابن سینا یا اسفار صدرا یا حکمه الاشراق سهروردی را بخوانید؟ کار شما همیشه با متون فلسفی است که اکثرا به زبان عربی نوشته شده اند. در نتیجه زبان عربی فقط و فقط برای این است که شما بتوانید متن فلسفی را بخوانید اما برای فلسفیدن اصلا نیازی به زبان عربی نیست. اما برای آزمون شما اگر به مواد کلام و فلسفه و منطق مسلط باشید اگر احیانا سوالات عربی را خالی بگذارید بله باز هم میتوانید پذیرفته شوید این که شکی در آن نیست. 
در مورد فقه و اصول که در ایمیلی که قبلا ارسال کرده بودید گویا من منظور خود را خوب نرسانده بودم. ببینید در دانشگاه رضوی تا جایی که من مطلع هستم در عرض سایر دروس تخصصی، دروس حوزوی از جمله فقه و اصول هم میخوانند بنابراین آزمون رضوی نسبت به آزمون سنجش این فرق را دارد که مواد فقه و اصول هم دارد که باید چند درصدی هم انها را بزنید حتی در مصاحبه نیز مورد پرسش قرار خواهند گرفت. 
در پناه حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خردخواهی و خودخوانی

دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
https://hamidkhosravani.ir/

آخرین نظرات
نویسندگان