خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

منابع کنکور کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی

يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴ ق.ظ

 

 کد رشته کنکور کارشناسی ارشد (فلسفه غرب) با رشته (فلسفه و کلام اسلامی) متفاوت هست . عزیزانی که میخوان در کنکور ارشد فلسفه اسلامی شرکت کنن باید کد رشته ایی رو که مقابلش نوشته (فلسفه وکلام اسلامی) انتخاب کنن.  

 

کلا ۴ عنوان درس برای این رشته وجود داره  که با ضرایب  میبینید :  عربی : ۴ / فلسفه و کلام :۴ / زبان انگلیسی تخصصی و عمومی :۳ / منطق : ۳

 

1. عربی: ببینید عزیزان من خواهش میکنم در مورد عربی دنبال منبع خاصی نگردید ، چون همش بسته به اطلاعات شما داره . به طور مثال مبادی العربیه ۴ با شرح و ترجمه حسینی و کتب دیگری رو معرفی میکنند که این کتاب برای کسی مثل من که عربی بسیار ضعیفی داره بسیار سنگین هست در ضمن کلی وقت مفید شما رو از بین میبره . بنابراین سعی بکنید از کتاب های ساده شروع کنید وصرف و نحو خودتون رو در حد متوسط قوی کنید ، بعد از اون سعی کنید ترجمتون رو قوی کنید . که برای این کار میتونید همون نهایه الحمه ی علامه طباطبائی رو با ترجمه ی شیروانی خط به خط تطبیق بدید که با یک تیر دو نشون میزنید . یکی فلسفه تون قوی میشه ویکی بخش ترجم ی عربیتون.  

اما اگر بخوام کتاب هایی رو که خودم خوندم و بسیار مفید هست معرفی کنم : صرف ساده و نحو متوسط از حمید محمدی انتشارات دار الفکر. و کتاب تست هم دو جلد تست عربی آقای مجتبی حیدری رو بگیرید که فوق العاده است. 

نکته : ببینید چون در کنکور تعداد افرادی که عربی بلدند خیلی کم هستند اگر کسی بتونه فقط عربی رو در حد 30تا 40 بزنه و فلسفه هم تقریبا 50 درصد بزنه  و دو درس دیگرو صفر بذاره قطعا رتبه دو رقمی میاره . 

2. فلسفه وکلام : برای این درس خواهش میکنم سراغ هیچ منبعی رو به غیر از نهایه الحکه مرحوم علامه طباطبائی نگیرید . چون تنها منبع برای سوال اوردن توسط طراحان از حدودا 20 سال گذشته تا حالا این کتاب هست. که برای ترجمه و شرحش میتونید به شرح علی شیروانی و آقای فیاضی مراجعه کنید . البته شرح اقای شیروانی به نظر بنده خیلی ضعیف و بعضی جاها از خود متن کتاب هم سنگین تر میشه شرحش . اگر شرح اقای فیاضی رو بگیرید بخونید عالیه . ممکنه بپرسید کتاب های دیگه مثل شرح منظومه سبزواری  یا معاد سبزواری چی . خب باید توضیح بدم که ببینید عزیزان سوالات فلسفه که حدود 10 سوال هست و 10 سوال دیگه  مربوط به کلام میشه شاید کلا یک یا نهایتا دو سوالش مربوط به منظومه سبزواری میشه . و بقیه از نهایه میاد . اما کلام  هم باید عرض کنم تنها کتابی که منبع هست کتاب کشف المراد علامه حلی است که آقای شیروانی ترجمه کرده و از ده سوال حدود هشتاش از خود این کتابه . 

نکته: ببینید این درس تنها درسیه که تقریبا همه میزنن . اما اگر کسی بر نهایه و کشف المراد به نحو احسنت مسلط بشه اکان نداره که زیر 80 بزنه . 

3: منطق : منطق مظفر تنها کتابیه که حدود 18 سوال از 20 سوال از اون طرح میشه . گول کسایی که کتاب جوهر النضید رو معرفی میکنن رو نخورید لطفا . چون تنها منبع اصلی مظفر هست و جوهر النضید برای دکتری مفیده . 

 

4: زبان اگلیسی : 15 سوال تخصصی هست که برای اون من کتاب قلب فلسفه اسلامی نوشته ویلیام چیتیک رو معرفی میکنم که ترجمه هم در بازار داره . که خودم متن انگلیسیش رو در وبلاگ گذاشتم میتونید دانلود کنید .  کتاب شیعه در اسلام سید حسین نصر رو به دلیل اینکه متنش ساده است و لغات تخصصیه فلسفی کم داره پیشنهاد نمیکنم  بخونید. چون زیاد به درد من نخورد. 

15 سوال بعدی عمومی هست که اون بستگی به دایره لغاتتون داره که من کتاب 504 واژه و گرامر عباس فرزام رو معرفی میکنم . 

 

اما در مورد تست عرض کنم که دو جلد تست پردازش وجود داره که به دلیل غلط های بسیار زیاد و فاحشی که در اونها هست  اصلا توصیه نمیکنم و شما رو به تستهای 20 سال اخیر کنکور ارجاع میدم که به راحتی به همراه پاسخ نامه در اینترنت یافت میشوند.

 

 

نکته مهم : من خودم از جزوات کمکی آقای علی رستمیانی که ایشون زحمت کشیدن و به صورت رایگان در سایتشون به آدرس rostamiani.ir گذاشتن واقعا بهره بردم و از خدا برای ایشون طلب سلامتی و بخشش میکنم. که میتونید از جزوات موجود در سایت ایشون هم بهره مند بشید. 

 

اگر نهایتا سوالی باقی موند میتونید با بنده از طریق پل های ارتباطی در میون بذارید . 

 

نظرات (۱۰)

سلامو درود بی کران بر حضرت خسروانی

عرض ادب و خداقوت به شما عاشق فلسفه و دانشجوی راه دانش

از وبلاگ و مطالب شما استفاده بردم البته فعلا به صورت محدود...

چیزی که مرا به نوشتن واداشت این بود که:

در یکی از دلنوشته ها متوجه شدم شما هم ابتدائا هم قطار ما بوده و حقوق خوانده اید. این حقیر هم حدود 7 سال از بهترین ایام شباب را در راه تحصیل اعتباریات متزلزل حقوقی به هدر داده ام و حالیه ارشد حقوق خصوصی هستم!

بعد از خواندن آن دلنوشته نمیدانم شاید به نحوی با شما هم ذات پنداری کردم؟!


آقا یک سوال...

این فلسفه چرا ول کن ما نیست؟؟؟ نمی دانیم: وی خِر(یقه) ما را چسبیده و ما را به خود دعوت می کند یا این ماییم که بوالهوسانه میخواهیم پای در مسیر صعب فلسفه نهیم و بالکل خویش را از معاش ساقط نماییم؟



حقیر ادعایی در باب فلسفه ابدا ابدا ندارم.. نقاط تلاقی من با اندیشه، چند رمان از آلبر کامو، ژان پل سارتر، یوستین گاردر و دیگران بوده و البته کارهای جناب اصغر طاهرزاده در باب مسائل فرهنگی ... و همین ها کافی بود تا اسیر ضرورت بحر عمیق اندیشه شوم.

خاطرنشان کنم که در همان رشته حقوق هم بنده تاکنون به طور جدی وارد بازار کار نشده ام و فعلا این پا و آن پا می کنم نمیدانم شاید بخاطر این که علاقه ای به وکالت و قضاوت ندارم یا این که احساس می کنم توانایی آنها را ندارم یا هر دلیل دیگری...


اینک اما سوال اینجاست که با این فلسفه خواهی درونی و حس علاقه به این رشته چه کنم؟

از سویی در آستانه 30 سالگی قرار دارم و فرصت آزمون و خطا ندارم و جنس مباحث فلسفی آنجا که نیازمند ذهن ورزیده اند برای همچو منی که در علوم انسانی غور کرده و با علوم پایه خیلی رفیق نبوده ام سنگین است...


از سوی دیگر به نظر می رسد نظام ترمی واحدی دانشگاه ها توانایی ارائه حتی قطره ای از اقیانوس بی کرانه فلسفه اسلامی و غرب را ندارد و در حوزه های علمیه هم تقریبا چنین وضعیتی حکمفرماست. هم چنین به طور کلی برای امثال من گویا بهتر و به صرفه تر از لحاظ صرف زمان و هزینه آن است که اگر بنا به شروع تحصیلی هم باشد به صورت مجازی اقدام شود نه آکادمیک!!!

با توجه به این مسائل و با عرض پوزش بخاطر پرگویی هایم پیشاپیش از نقطه نظرات حضرت عالی - به خصوص که تجربه سفر از فرش حقوق به عرش فلسفه را دارید- کمال قدردانی و سپاس گزاری را دارم.


حق یار و یاور شما.
دوستدار شما احسان از استان اصفهان
هفدهم بهمن ماه هزار و چهارصد ه.ش
پاسخ:
با سلام خدمت آقا احسان عزیز
ابتدا در مورد 30 سالگی خدمت شما عرض کنم که ترس از بالارفتن سن برای رفتن به سوی آنچه که به آن علاقه دارید حال چه فلسفه باشد چه کسب یک مهارت جدید و هرچه که بشود در این موضع مثال زد خودش یک اعتبار ذهنی است و محدودیتی است که ذهن فریبکار انسان به او القا می کند؛ که الان سن بالا رفته و دیگر دیر شده است و فلان و بهمان. همه این افکار اعتباری ذهنی است. دلیل این حرفم چیست؟ این است که چه چیزی باعث می شود که این حس به ما دست بدهد؟ قوانین نوشته و نانوشته ای که اجتماع، دانشگاه، افکار عمومی به ما القا کرده است. همان اعتباریاتی که خودتان به آن اشاره داشتید. اینکه می بینیم فلسفه و یا هر رشته ای (مشخصا فلسفه) به جامه محدودیت سنی درآمده است. تمام حرف هایی هم که پیرامون این مسئله وجود دارد و از زبان دوستان و اساتید می شنویم که مثلا فلسفه باید از یک سن خاصی شروع شود یا باید قبلش مقدماتی طی شود یا باید طرف استعداد خاصی برای این رشته داشته باشد. همه و همه باورهای به شدت غلطی و پوچی هستند که هیچ واقعیتی ندارند؛ چون مثال نقض برای آنها زیاد وجود دارد. مثال نقض که می دانید یعنی چه. مثال نقض یک قاعده منطقی و عقلی است و یعنی اگر ما یک مثال و نمونه ببینیم که یک باور یا قاعده مشهور را نقض کند پس آن قانون از اساس باطل است و توجه به آن اشتباه است. ما آدم های زیادی داریم که فلسفه یا هر مهارتی را مثل موسیقی و یا نقاشی را از سن 40 یا پنجاه سالگی شروع کرده اند و در آن رشته به تخصص و استادی رسیده اند. یا در همان رشته حقوق خودم همکلاس هایی داشتم که در سن چهل و پنج سالگی لیسانس حقوق گرفتند و الان از بهترین وکلا و یا قضات دادگستری هستند. یا دوستی دارم که در چهل سالگی نقاشی را شروع کرد و الان به استادی رسیده است. 
تنها چیزی که شما نیاز دارید شوق، تلاش و تعهد به علاقه تان است. بعد از رعایت این سه عنصر هر چیزی در این جهان ممکن است. حتی فراوان ادم هایی وجود دارند که ثروت خود را چندین بار از دست داده اند و به فقر کامل رسیده اند ولی دست از تلاش برنداشته اند و برای بار چندم به ثروت عظیمی دست پیدا کرده اند. مثال آن جیم ران است که از بزرگترین متخصصان توسعه فردی در جهان بود. من خودم دوستی دارم که ارشد فلسفه و منطق را سال  88 گرفت و بعد از آن این رشته را رها کرد ولی سال 98 بعد از ده سال دوباره به این رشته برگشت و الان سال دوم دکتری منطق در دانشگاه تهران است و خیلی هم موفق است. 
پس نتیجه آنکه زمان و سن یک محدودیت ذهنی است نه بیرونی. بله یک محدودیت عینی شاید در بعضی موارد باشد مثلا اگر کسی 40 یا 50 سالش باشد در ایران نمیتواند عیئت علمی شود. ولی همین محدودیت سنی عینی در آمریکا یا کانادا یا برخی کشورهای اروپایی خالی از اعتبار است و آنها به استعداد شخص توجه می کنند. 
حالا بحث این است که شما به این محدودیت ها توجه نکنید و به هرچه علاقه دارید در همین سن شروع کنید به عرض یک سال به مهارت لازم برسید و در مقطع ارشد شرکت کنید و حالا یا فلسفه غرب یا اسلامی را شروع کنید. در طی مسیر هم خلا ها و نقص ها و قوت های شما برای شما آشکار می گردد و تلاش می کنید که نقص ها را برطرف کنید و بر قوت ها هم تاکید کنید. 
عزت نفس خود را حفظ کنید و به هیچ کسی و به حرف هیچ احدی توجه نکنید حتی اگر آن فرد یک فرد مهم یا یک استاد یا یک نویسنده معتبر باشد. همان مثال نقض را همیشه به یاد داشته باشید کافی است که یاوه گویی آن ها بر شما آشکار گردد. 
هدف  و علاقه شما را درون شما و قلبتان به شما می گوید نه قوانین و باورهای غلط و افراد مهم. 
اگر همین هدفتان را شروع کنید و ادامه دهید ازهمین طریق هم خدا روزی شما را شاید بیشتر از آن افرادی که در سی سالگی به استادی رسیده اند می دهد. این همه استاد فلسفه در دانشگاه ها را نمی بینید که بعد از چهل پنجاه سال نوشتن مقاله و کتاب هنوز یک خط باارزش و درست حسابی به علم و فلسفه اضافه نکرده اند. عمرشان هدر شده است. نوشتن کتاب یا نوشته یا مقاله درست حسابی که به کار بشر بیاید و شما را معروف کند نه به سن کم است نه به گرفتن دکتری و ارشد و این مذخرفات. 
استاد مصطفی ملکیان هرچند خیلی ها با او مخالف هستند که همان ها هم که مخالفش هستند آگاهانه یا ناآگاهانه جزوات و مطالب او را می خوانند و خوانده اند درجه دکتری ندارد! ولی استاد واقعی فلسفه است. 
شما گفته اید فرصت آزمون و خطا ندارید. پس این همه دلنوشته چی بوده که نوشته اید! اگر به این باور رسیده اید که استعداد و فرصتش را ندارید یعنی پس خودتان را باور ندارید. 
در مورد تحصیل در دانشگاه و حوزه هم خدمت شما عرض کنم که این ها می تواند زمینه باشد که شما در آن خودتان را پیدا کنید. پس به آن توجه نکنید. 
فقط یک نکته پایانی از من به یادگار داشته باشید. تا می توانید توانایی ها و مهارت های خود را در چیزهایی که به آن علاقه دارید بالا ببرید. از این طریق است که هم درامد هم موفقیت در جنبه های مختلف به شما رو می آورد. 
  • حامد بحرانی
  • سلام و عرض ادب بنده قصد‌دارم از مدیریت به سمت فلسفه و کلام اسلامی بروم و البته با توجه به داشتن مدرک ارشد میخوام دوباره فلسفه و کلام رو بگیرم که امری دلی و علاقه ای هست .ممنون میشم در‌کانالتون بنده رو عضو کنید تا از محضرتون استفاده کنم .سایتان برقرار و باوقار.شماره تلگرامی بنده ۰۹۰۱۴۴۸۲۱۶۵
    پاسخ:
    با سلام خیلی خوشبختم. همه ما دلی به سمت این رشته رفته ایم. اما اگر در تضاد بین مادیات و معنویات قرار بگیرید و ترجیح شما بر مادیات باشد آمدن به این رشته جز پشیمانی به همراه ندارد.
    در مورد کانال بر روی لینک سمت راست وبلاگ کلیک کنید و داخل شوید. 
  • هاشمی مهر
  • سلام و عرض تشکر فراوان بابت راهنمایی هاتون
    من سطح 1حوزه و لیسانس مدیریت خانواده دارم
    میخوام امسال برای ارشد فلسفه شرکت کنم
    و راهنمایی میخواستم اگر امکانش هست در واتساپ یا ایتا پیام بدم
    شماره ام 09156938044
    پاسخ:
    سلام ان شاالله که پاسخ را دریافت نمودید.
  • مجتبی یاقوتی نیا
  • سلام
    ببخشید بنده شماره ام رو باید به شما ایمیل میزدم. لطفا شما رو از وبلاگ حذف بفرمایید.
    پاسخ:
    حذف شد.
    سلام من هم در کانال ادد کنید ممنون
    پاسخ:
    سلام 
    شماره تلفن و مشخصات خودتون رو به ایمیلم بفرستید.

    سلام دوست عزیز که در مورد تعداد روزهای کلاس در دوره ارشد فلسفه و کلام پرسید.
    مصوبه وزارت علوم است که کلاس‌های دوره ارشد باید در هفته سه روز و کلاس های دوره دکتری دو روز در هفته باشد.
    اما برخی دانشگاه ها و از جمله برخی دانشگاه های خاص که دروس حوزوی نیز تدریس میکنن از ۳ روز فراتر خواهد رفت. اما در مورد دانشگاه تهران که هر ترم ۱۰ واحد ارائه میشود و البته کمترین حالت ممکن است مگر دانشگاهی که روش تحقیق ارائه ندهد که در طی ۳ ترم ۲۸ واحد ارائه خواهد شد. همه در طی ۳ روز است. این در دانشگاهی است که واحدها در هر ترم از ۱۰ واحد تجاوز نکند. اما برخی دانشگاه ها مثل شهید بهشتی که دروس پایه و پیش نیاز دارند حدود ۱۴ واحد ارائه میشود و دانشگاه تربیت مدرس تا آنجا که من اطلاع دارم گویا حدود۱۶ واحد ارائه میشود که طبیعی است چون دروس مدرسی رو کنار دروس تخصصی میخوانند 
    پارسال همین مشکل شما رو یکی از آشناهای نزدیک خود من داشت که دانشگاهی که ۱۰ واحد ارائه میشد و در هفته ۳ روز کلاس بود به دلیل تعهد تدریس نتونست دانشگاه بره و انصراف داد.
    البته میشه اگر انشااله دانشگاهی که واحدش از ۱۰ واحد در ترم تجاوز نمیکنه رو قبول بشید. اون درس که توی یک روز تنها ارائه میشه رو حذف کنید و بعدا بر دارید یا دانشگاه دیگری تول ترم چهارم مهمان بگیرید. که البته متحمل زمان و تلاش است.
    پاسخ:
    با تشکر از شما بزرگوار که پاسخ دوستتان را دادید.
    فقط تکمله حرفتان بگویم که دانشگاه ما یعنی تربیت مدرس، مشخصا کلاس های ارشد را در دو روز (یک شنبه و دوشنبه) برگزار میکند.
    یک خبر بد هم به دوستان بدهم که گویا از امسال دانشگاه تربیت مدرس به دلیل مشکل در بودجه خوابگاه به دانشجویان روزانه، به الاخص رشته ایی مثل فلسفه، یا به سختی تعلق میگیرد یا اصلا تعلق نمیگیرد.
    سلام آقای خسروانی من مجدد ایمیل دادم خدمتون برای عضویت در کانال.
    چند سوال دیگه هم داشتم:

    ۱- کسی که بخواد رتبه زیر ۱۰ بیاره و دانشگاه تهران یا تربیت مدرس قبول بشه باید چه درصدهایی کسب کنه؟ اگر لطف کنید درصدهای خودتون یا سایر رتبه‌های برتر رو بنویسید کمک بزرگی برای بنده و سایر داوطلبان خواهد بود.

    ۲- برای کسب چنین رتبه‌ای همین منابعی که در این پست نوشتید کفایت میکنه؟ اگر منابع نیاز به آپدیت داره لطفا توضیح بدید. فکر میکنم حداقل بخش منطق با توجه به اضافه شدن سوالات منطق جدید نیاز به بازنگری داره.

    ۳- منظور از شرح نهایه الحکمه آقای فیاضی، همان تعلیقات چهار جلدی ایشان بر نهایه الحکمه به زبان عربی است یا ایشان شرح دیگری هم دارند؟

    در پایان اگر هر نوع توصیه و تجربه‌ای برای موفقیت در آزمون دارید بفرمایید چون قطعا برای من راهگشا خواهد بود.
    متشکرم که با وجود همه مشغولیت‌ها و دغدغه‌های تحصیلی و زندگی روزمره برای پاسخگویی به سوالات من وقت می‌گذارید. 
    پاسخ:
    با سلام. 

    گویا شماره تان را فرستاده بودید به ایمیل و من عضو کانالتان کردم آیا درست میگویم؟

    ۱. اگر بتوانید زبان را 50 درصد، منطق را 50 درصد، فلسفه و کلام را 30 درصد و عربی را20 درصد بزنید رتبه زیر بیست می آورید. اما اگر زبان و منطق را کم بزنید مثلا درحد ده درصد یا اصلا نزنید مجبورید فلسفه و عربی را 70الی 80 درصد بزنید که بتوانید رتبه زیر بیست بیاورید که بتوانید تهران یا تربییت مدرس قبول شید.

    ۲. بله کفایت می کند. منابع هیچ تغییری نکرده اند و همین ها کفایت می کند و شاید بیشتر از مطلوب. نیاز به آپدیت ندارد مگر آزمون وکالت است؟ اگر دقت بیشتری می کردید آنجا به منطق جدید نیز اشاره کرده ام  البته در بخش منابع دکتری. در کانال هم اخیرا مفصل در مورد منطق جدید توضیح داده ام.

    ۳. بله احسنت دقیقا همان چهار جلدی منظورم می باشد اما زبانش عربی است. 

    توصیه ام اینست که تمرکز اصلیتان روی زبان و منطق باشد. نهایه را اگر به خود متن علامه صرفا مسلط باشید بدون هیچ شرحی بدون شک میتوانید 80 درصد بزنید همانگونه که خودم با تسلط به متن نهایه تنها توانستم قریب به 70 درصد بزنم.

    در پناه حق باشید.
    سلام
    متشکرم که وقت گذاشتید و سوالات من رو جواب دادید.
    ایمیلم رو گذاشتم لطفا آدرس کانال رو برام بفرستید.
    سربلند و موفق باشید
    پاسخ:
    کانال خصوصی است.
    سلام آقای خسروانی
    من لیسانس الهیات گرایش ادیان و عرفان دارم اما برای کارشناسی ارشد قصد دارم در آزمون فلسفه و کلام اسلامی شرکت کنم. چند سوال از خدمتتون داشتم که سپاسگزار خواهم بود اگر لطف کنید و پاسخ دهید.

    1- بهترین دانشگاهها برای تحصیل فلسفه و کلام در تهران و قم به ترتیب اولویت کدام هستند؟

    2- کلاسهای درس چند روز در هفته برگزار میشه؟ مثلا شما در دانشگاه تربیت مدرس در طول این چند ترم چه روزهایی کلاس داشتید؟ با توجه به اینکه بنده در حال حاضر معلم هستم، جواب این سوال برام خیلی اهمیت داره. اگر کلاسها دو روز در هفته تشکیل بشه میتونم برنامه ام رو با هماهنگی مدیر مدرسه تنظیم کنم اما شنیدم بعضی از دانشگاهها کلاسهای ارشد رو بصورت پراکنده در طول هفته برگزار میکنند. اگر در این باره غیر از دانشگاه خودتون در مورد سایر دانشگاههای تهران هم اطلاعی دارید یا از طریق دوستانتان میتونید خبر بگیرید لطف بزرگی در حق من میکنید.

    خیلی از توجهتون ممنونم 
    پاسخ:
    باسلام.

    در پاسخ به سوال اول: تهران/ تربیت مدرس / اصفهان/ پردیس تهران در قم/ علامه/ بهشتی / فردوسی/ قم.

    در پاسخ به سوال دوم: بستگی به دانشگاه دارد. اما معمولا هفته ایی دوروز در هفته برگزار میگردند. بله سایر دانشگاه هایی که در بالا ذکر کردم منظم دو روز پشت سر هم هستند.

    اگر مایل بودید تا در کانال شما را عضو کنم در آنجا اطلاعات تفصیلی موجود است. از طریق ایمیل اطلاع دهید.

    سلام
    مهندسی برق خوندم والان طلبه حوزه علمیه پایه دوم هستم رشته فلسفه برام جالب اومده میخوام هم در موردش اطلاعات کامل تری به دست بیارم و هم منابع ارشد رو مطالعه کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    شماره تماس :09382203808
    با همین شماره تلگرام هم دارم اگر امکانش هست اونجا در ارتباط باشیم
    پاسخ:
    عضو کانالتان  کردم اگر سوال بود در خدمتم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    خردخواهی و خودخوانی

    دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
    آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
    https://hamidkhosravani.ir/

    آخرین نظرات
    نویسندگان