خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

۱۳۳ مطلب توسط «حمید خسروانی» ثبت شده است

  • ۰ نظر
  • ۰۱ شهریور ۰۲ ، ۲۰:۴۷
  • حمید خسروانی

در علم کلام اعتقادات دینی به صورت تحلیلی و توصیفی مورد بحث قرار می­‌گیرد؛ ولی این تحلیل­ها و توصیف­‌ها دارای تاریخچه و فرقه‌­های­ خاصی است که علم کلام در بستر آنها شکل گرفته است. به علمی که به این تاریخچه و فرقه‌­ها می­‌پردازد علم فرق و مذاهب کلامی اسلام می­‌گویند.

روش علم فرق و مذاهب، نقلی و تاریخی سپس توصیفی است اما روش کلام عقلی و نقلی در استنباط عقاید اسلامی است. موضوع علم فرق، فرقه­‌های اعتقادی است اما موضوع کلام اعتقادات دینی است. غایت علم فرق معرفی مکاتب اعتقادی و غایت علم کلام استنباط عقاید دینی اسلامی است.

این جزوه کاربردی فرق و مذاهب کلامی اسلامی از جمله فرقه­‌های نخستین در صدر اسلام و تمامی فرقه‌­ها و انشعابات اهل تسنن و شیعه را بر پایه کتاب­‌هایی همچون کتاب «تاریخ فرق اسلامی» نوشته حسین صابری و کتاب «آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی» رضا برنجکار و چند کتاب دیگر تهیه و تدوین شده است. با خواندن این جزوه یک شَما و تصویر بسیار کلی از علم فرق و مذاهب اسلامی به دست می­‌آید و فرد را برای ورود به مباحث تخصصی‌­تر و کامل­‌تر آماده می­‌کند. همچنین این جزوه برای آزمون­های ارشد و دکتری رشته­‌های فلسفه و کلام و همچنین آزمون­های استخدامی مناسب است. به عبارت دیگر تمام نکات مهمی که فقط با خواندن و تسلط بر آنها می‌­توان بخش سوالاهای کلامی آزمون را پاسخ گفت در این جزوه بیان شده است. برای دسترسی به این جزوه از طریق آدرس وب سایت رسمی حمیدخسروانی اقدام کنید.

  • بخشی از کتاب

 

وجه تسمیه

فرق و مذاهب

فِرَق یعنی گروه‌ها و مذاهب یعنی آرا و عقاید.

 ملل و نحل

 ملل یعنی دین و شریعت و نحله یعنی ادعا که در مورد همه فرق و مذاهب دینی و غیردینی سخن می‌­گویند.

 پسوند اسلامی

 یعنی آن فرقه­‌ها در فضای اسلام رشد یافته و آرای آنها غالباً با استناد به منابع اسلامی طرح شده است هرچند ممکن است در نحوه استناد و استنباط از متون دینی اشتباه و انحرافی رخ داده باشد.

نقطه شکل­‌گیری

 پس از رحلت پیامبر اختلافات کلامی، عقلی، اخلاقی و عملی (احکامی عبادی و غیر عبادی) پیش امد. اختلافات کلامی یا اعتقادی در مورد توحید و صفات حق یا اصول دین و فروع دین باعث فرقه‌­هایی چند شد:

  1. مسئله امامت: باعث شکل‌گیری فرقه­‌های شیعه و سنی شد. اختلاف­ها بر سر جانشینی پیامبر باعث پیدایش شیعه و سنی شد. در حالی که علی (ع) و سلمان و مقداد درحال تشییع پیامبر بودند و خلافت را حق علی و اولاد او می­‌دانستند اما مهاجرین و انصار در محل سقیفه بنی ساعده جمع شدند و ابوبکر قریشی خلیفه شد. (سال یازدهم هجری قمری).
  2. مسئله ایمان و کفر فاسق: باعث شکل­گیری فرقه­‌های خوارج و مرجئه شد. در سال ۳۶ و ۳۷ ه. ق. خوارج بر سر یک مسئله سیاسی یعنی بحث حکمیت در جنگ صفین برای توجیه گناه خود یعنی خروج بر علی (ع) ایشان را گناهکار دانستند زیرا به حکمیت مردم سر نهاده است. در اصل خودشان اول خواسته بودند. حالا قائل بودند علی (ع) به جای قبول حکمیت خدا (لا حکم الا لله) توبه نمی‌­کند پس او کافر است و خروج بر او واجب است. مرجئه خلافش را گفت که فاسق هنوز مومن است و معتزله رای وسط گرفت و اصطلاح منزله بین‌­المنزلتین را به کار بردند.
  1. اختلاف در روش: عقل­‌گرایی و نص‌­گرایی در روش اهل کلام باعث شکل­‌گیری اهل حدیث، اشاعره و معتزله شد. همچنین معبد جهنی (قرن یکم) و غیلان دمشقی (قرن دوم) معتقد به آزادی مطلق انسان و نفی قضا و قدر بودند و در مقابل، جهم بن صفوان (قرن دوم) و استادش جعد بن درهم (قرن دوم) جبری شدند. بعدها قدریه در معتزله پیگیری شد و جبری در اهل حدیث و اشاعره.

فرق این علم با علم کلام

 در روش

روش فرقه و مذاهب، نقلی و تاریخی سپس توصیفی است اما روش کلام عقلی و نقلی در استنباط عقاید اسلامی است.

در موضوع

 موضوع علم فرق، فرقه­های اعتقادی است اما موضوع کلام اعتقادات دینی است.

در غایت

 غایت علم فرق معرفی مکاتب اعتقادی و غایت علم کلام استنباط عقاید دینی اسلامی است.

تهیه این جزوه

  • حمید خسروانی

علم کلام اسلامی که درباره اصول اعتقادی و به عبارت دیگر گزاره­‌های صدق و کذب­‌بردار دین اسلام بحث می­‌کند دارای سیر تاریخی و تحول خاصی بوده است که داشتن یک تصویر و دید کلی نسبت به آن، دانشجو را برای ورود به مباحث جزئی­‌تر آن آماده می‌­کند.

این جزوه خلاصه کاربردی علم کلام اسلامی می­‌باشد. که بر پایه کتاب­‌هایی همچون کتاب «آموزش کلام اسلامی» نوشته محمد سعیدی مهر و کتاب «کلیات علوم اسلامی جلد دوم» شهید مطهری و چند کتاب دیگر تهیه و تدوین شده است. با خواندن این جزوه یک شَما و تصویر بسیار کلی از علم کلام اسلامی به دست می‌­آید و فرد را برای ورود به مباحث تخصصی‌­تر و کامل­تر آماده می­‌کند. همچنین این جزوه برای آزمون­‌های ارشد و دکتری رشته‌­های فلسفه و کلام و همچنین آزمون­های استخدامی مناسب است. به عبارت دیگر تمام نکات مهمی که فقط با خواندن و تسلط بر آنها می‌­توان بخش سوالاهای کلامی آزمون را پاسخ گفت در این جزوه 13 صفحه‌­ای بیان شده است. برای دسترسی به این جزوه از طریق آدرس وب سایت رسمی حمیدخسروانی اقدام کنید.

  • بخشی از کتاب

مجموعه تعلیمات اسلامی (متون اسلام) شامل سه دسته است:

  1. عقاید اسلامی: (علم کلام) علم اصول دین، علم توحید خداوند و صفات و افعال او.
  2. اخلاق: چگونه بودن انسان از نظر صفات روحی.
  3. احکام و مسائل مربوط به عمل‌­های عبادی و غیر عبادی

نکته 1: این سه علم همه آنچه در متون اسلامی (قرآن و روایات) است را توضیح می­‌دهد. و منظور علوم اسلامی مثل ادبیات، فلسفه، منطق و ... نیست.

نکته 2: عقاید با عقل انسان، اخلاق با خلق و خوی انسان و فقه با عمل انسان کار دارد.

آغاز علم کلام

 نیمه دوم قرن اول هجری پاره‌­ای مسائل کلامی مثل جبر و اختیار، عدل در درس حسن بصری شروع شد. اختیاری‌­هایی مثل معبد جهنی و غیلان دمشقی را قدری می­‌گفتند که بعدها معتزله راه آنها را ادامه دادند. جبری‌ها را جبری می­‌گفتند؛ که بعدها در اشاعره این کار دنبال شد.

 این سخن نظر مستشرقین است اما در واقع علم کلام که استدلالی و عقلانی باشد از قرآن و تفسیرهای حضرت پیامبر (ص) و خطبه­‌های حضرت علی (ع) شروع شد. پس سر رشته علم کلام عقلانی که خواجه نصیر می‌­گفت در واقع از خود قرآن شروع شد؛ قرآن می‌خواهد که انسان با اندیشه به ایمان برسد. اصول دین را باید با منطق و تفکر ایمان آورد. پیوستن اقوام و ملل مختلف و افکار و فرهنگ­ها و ادیان مختلف باعث شده که درگیری­های کلامی شکل بگیرد و کم کم از قرن دوم علم کلام شکل گرفت.

 اولین بحث در کلام اختیار و جبر بود که در ارتباط با خدا بحث قضا و قدر را به میان کشید. و در رابطه با انسان بحث جبر و اختیار را به میان کشید.  این خودش بحث عدل را به میان کشید که جبر را ظلم دانستند و اختیار را عدل می­‌دانستند. بحث عدل بحث حسن و قبح ذاتی افعال را به میان می‌آورد و این به نوبه خود بحث عقل و مستقلات عقلیه را به میان آورد و این بحث نیز بحث حکمت یعنی غایتمند بودن ذات و افعال خداوند را به میان می‌­کشید و کم کم بحث از چیستی توحید افعالی و صفاتی باز شد. 

جبر و اختیار و قضا و قدر =  عدل و ظلم = حسن و قبح ذاتی افعال = مستقلات عقلیه = حکمت خدا  = توحید ذاتی و صفاتی خدا.

تهیه این جزوه

 

  • حمید خسروانی
انتشار جزوه کاربردی فلسفه علم به زبان ساده

 

دانلود جزوه فلسفه علم

  • به طور خیلی خلاصه و در یک جمله می‌­توان در تعریف فلسفه علم گفت که فلسفه علم، مطالعه روش­‌های علوم است. یا روش‌­شناسی علم. یا منطق علم (و نه علم منطق). فلسفه علم به عنوان مطالعه فلسفی مفروضات، مبانی، ماهیت و پیامدهای علم تعریف می­‌شود. در فلسفه علم مفاهیم اصلی مشترک علم تجربی بررسی و روشن می‌­شوند. مفاهیمی مانند تبیین (explanation)، تأیید (confirmation)، پیش‌بینی (prediction)، نظام‌مندی (systematization)... و ارتباط همه این مفاهیم با ساختار نظریه علمی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. تاریخ و فلسفه علم، رشته‌­ای است که به خود نظام علم می‌پردازد. ساختار علم، اجزاء، تکنیک‌­ها، مفروضات، محدودیت‌­ها و ... را بررسی می­‌کند. تاریخ و فلسفه علم یک رشته دانشگاهی است که فلسفه علم و تاریخ علم را در بر می­‌گیرد.

این جزوه که در حدود 17 صفحه تنظیم شده است خلاصه کاربردی کتاب‌­های «فلسفه علم در قرن بیستم نوشته دانالد گلیس ترجمه دکتر حسین میانداری» و چند کتاب دیگر همچون «مقدمه‌ای بر فلسفه علم (مبانی فلسفی فیزیک) رودلف کارناپ» است که حاصل نکته‌­برداری­ها و خلاصه‌­های نویسنده است. با خواندن این جزوه یک شَما و تصویر بسیار کلی از فلسفه علم به دست می‌­آید و فرد را برای ورود به مباحث تخصصی‌­تر و کامل­‌تر فلسفه علم آماده می­‌کند. برای دسترسی به این جزوه از طریق آدرس وب سایت رسمی حمیدخسروانی https://hamidkhosravani.ir/ اقدام کنید.

فهرست

مقدمه

فصل اول

فلسفه علم چیست؟

توضیح ترکیبات این اصطلاح

فلسفه چیست؟

علم چیست؟

فلسفه علم چیست؟

دلیل نیاز به فلسفه علم

فصل دوم

علم و شبه علم

شبه علم

وجوه تمایز علم از شبه علم

فصل سوم

روش علم

استقراء 

مسئله: آیا علم بر پایه ی استقراء است؟

پاسخ دانشمندان به هیوم

نقد دیدگاه استقراء در مقام توجیه

فصل چهارم

روش ابطال­گرایی

مقدمه

عناصر ابطال­‌گرایی

نقدها بر ابطال‌­گرایی

فصل پنجم

روش انقلاب‌­های علمی توماس کوهن

مقدمه

ساختار انقلاب‌­های علمی

مراحل تغییر نظریه­های علمی در تاریخ علم

قیاس‌­ناپذیری پارادایم‌­ها

میراث توماس کوهن

 بخشی از فصل اول

فلسفه چیست؟

پاسخ به این سوال خود بحثی فلسفی است. قبل از فهمیدن شنا باید در آب افتاد یعنی شنا را با شنا فهمید؛ پس فلسفه را باید با فلسفه ورزیدن و درگیر شدن با آن فهمید. به ازای هر پاسخی به این سوال یک مکتب فلسفی وجود دارد. تعریف یونانی فلسفه همان تعریف معروف «وجود به ما هو وجود» است که مشترکات متافیزیکی موجودات را بررسی می­‌کند. این تعربف برای فلسفه علم زیاد کارآمد نیست. زیرا بیشتر تعریف مابعدطبیعی است. فلسفه موضوع واحدی ندارد. حتی روش واحدی هم ندارد.

تعریف موقتی: پرسش­‌هایی که انسان با آن روبرو است بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌­شوند:

پرسش‌­های بسته: مثلا آیا در کرات دیگر حیات وجود دارد؟ ویژگی اینگونه سوال‌ها این است که فعلا نمی‌دانیم پاسخ را اما روش‌ها برای رسیدن به پاسخ مورد اجماع است.

پرسش­‌های باز: اصلا خود حیات چیست؟ بین فیلسوفان زیست­‌شناسی اختلاف وجود دارد. یا آیا عدد در جهان خارج از ذهن وجود دارد؟ بین فیلسوفان ریاضی اختلاف وجود دارد. از کجا شروع کنیم؟ با چه روشی شروع کنیم؟ چه فرضیاتی را قبول کنیم؟ اختلاف وجود دارد.

حالا پرسش باز تعریف فلسفه است. حتی تعریف وجود نیز پرسش باز پیرامون فلسفه متافیزیک است که نمی‌­دانیم برای جواب از کجا آغاز کنیم؟ فلسفه رشته‌­ای با سوالات چندین هزارساله و پاسخ­‌های متناسب با مکتب فلسفی فیلسوف و سایر اطلاعاتی که ما از جهان به دست آورده‌­ایم. مثلا آیا اراده آزاد «اختیار» وجود دارد؟

علم چیست؟

باز این یک پرسش باز فلسفی است. یکی از پرسش‌­های فلسفه علم است که علم چیست؟ اختلاف در تعریف آن وجود دارد.

تعریف موقتی: نهادی اجتماعی است که در پی کشف حقیقت درباره جهان خارج یا ساخت نظریه‌­هایی به لحاظ تجربی و عملی و کارامد است.

صنف عالمان دانشگاهی در پی دو هدف هستند:

  1. پرده‌­برداری از اسرار جهان
  2. ساختن نظریه‌­هایی که از نظر تجربی و پیش بینی رویدادها به لحاظ ساخت ابزار کارامد باشد.

نکته: فیلسوفان علم بر سر اینکه هدف علم کشف حقیقت است یا تولید نظریه­‌های کارامد اختلاف نظر دارند. طرفداران مورد اول را رئالیست­ می‌­گویند و مورد دوم را ابزارگرا می­‌گویند.

فلسفه علم چیست؟

کندوکاو فلسفی درباره مبانی و نتایج علوم تجربی.

تعریف به مثال: یکی از اصلی‌­ترین سوالات فلسفه علم این است که ماهیت علم تجربی چیست؟ سه پاسخ به طور کلی وجود دارد:

  1. پاسخ تجربه‌­گراها: تنها و تنها مفاهیمی جواز به کارگیری در علم را دارند که مستقیم یا غیر مستقیم با تجربه در ارتباط باشند. (ماجرای جان اسنو و شیوع وبا در قرن نوزدهم که فرض گرفت میکروب‌­های آب در لندن باعث بیماری شد و این تایید تجربی نیز شد).
  2. عقل­‌گراها: موفقیت علم در گرو استفاده از اصول بدیهی و به کار بستن آن‌هاست. تجربه تنها منبع نیست. امری متغیر و وابسته به فرد است. در حالی که معرفت‌، مستقل از فرد، زمان و مکان است و ضرورت منطقی دارد. مثل علوم ریاضی و عقلی. مدافعان آن دکارت و فیزیک عقلی است. اما علومی داریم که ریاضیاتی نیستند مثل زیست‌­شناسی که برای توضیح گونه­‌های انواع زیستی مدل تجربی ارائه می‌­دهند و مثل هندسه اقلیدوسی اصول موضوعه ندارد که هرچقدر بالا می‌­رود نتایج علمی از قواعد منطقی استنتاج شوند.
  3. جمع‌­گراها: ملاک علمی بون توافق و اجماع جامعه علمی است. نقد: ما به دنبال دلیل توافق می­‌گردیم نه خود توافق.
  • حمید خسروانی

این جزوه، خلاصه کاربردی کتاب عقل و اعتقاد دینی اثر مایکل پترسون است. 14 فصل این کتاب به نحوی خلاصه شده است که هم در آزمون دکتری رشته ‌های الهیات، فلسفه و کلام، فلسفه غرب و سایر رشته­‌ها و آزمون‌­ها کاربرد دارد و هم قواعد عقلی، منطقی و کلامی که از منظر فیلسوفان غربی در تحلیل مسائل دینی فراگرفتن آنها مهم است در این جزوه در قالب نکته­‌ها مفصلا بیان شده است.

در این جزوه سعی شده تنها به خلاصه‌­ای که فقط آمادگی آزمونی ایجاد می‌­کند بسنده نکند بلکه خلاصه طوری شفاف و موجز بیان گردد که در یادگیری و بالابردن دانش مخاطب هم موثر باشد.

به جرات این خلاصه به نحوی نوشته است که لب مطالب کتاب بیان شده و مخاطب را از مراجعه به کتاب کاملا مستغنی می­‌کند.

این جزوه توسط حمید خسروانی تهیه شده و در وب سایت شخصی https://hamidkhosravani.ir/ قابل دسترسی است.

یکی از مباحث مهمی که در این جزوه با آن آشنا می شویم این است که: عقل‌گرایان حداکثری که همان قرینه‌گرایان حداکثری و بنیان انگاران حداکثری هستند قائل‌اند که وقتی یک گزاره صادق، معنادار و مقبول است که دو شرط داشته باشد:

  • یکی اینکه براهین کافی له آنها وجود داشته باشد. منظور این است که گزاره‌های نظری سرانجام با گزاره‌های بدیهی پایه اثبات شوند. گزاره‌های بدیهی پایه هم دو قسم اند. یکی آنکه کذبشان محال است و پایه آن ها همگی اصل عدم اجتماع نقیضین است زیرا در هر اثبات خودش پیش فرض و مبدا بدیهی است. دوم گزاره های تجربی درونی و بیرونی یا حواس ظاهری و وجدانی که البته حواس ظاهری نیز بر پیش فرض مطابقت عین با ذهن سوار است.

نقدی که بر این نظر وارد است این است که اولا خود این نظر بدیهی نیست و خود ویرانگر است؛ ثانیاً تنها علمی که بر پایه بدیهیات است منطق است و هر علمی را به منطق تحلیل بردن روش درستی نیست. تنها علومی که بر پایه حواس ظاهری سوارند علوم تجربی هستند و این باعث می‌شود هیچ گزاره غیر تجربی مقبول نباشد.

  • شرط دوم این است که مقبول همه عقلا شود. اما اولاً استقرا به تمام عقلای عالم (تمام زمان و مکان ها) امکان‌پذیر نیست. ثانیاً اگر فرضا اگر هم قانع شوند این قانع شدن و یقین پیدا کردن ناظر به شخص است و نه ناظر به واقع. ما از یقین آور بودن برای شخص نمی‌توانیم صدق یک گزاره را اثبات کنیم.

در مقابل عقل‌گرایان انتقادی یا معرفت‌شناسی اصلاح شده می‌گویند بدیهی در گزاره های غیر منطقی و غیر تجربی شخصی است؛ زیرا اثبات منوط به معرفت است و معرفت نیز شخصی است و متکی به شخص است؛ پس می‌توان گزاره «خدا وجود دارد» را معرفتی پایه و اثبات شده قرار داد و با آن گزاره های دیگر دینی را اثبات کرد.

این نکته را نیز اضافه کنیم که معرفت غیر منطقی و غیر تجربی حسی مثل تجربه دینی یا شهود قلبی یک معرفت شخصی و متکی به شخص است و این تجربه دینی می‌تواند برای هر شخصی بدیهی و پایه قرار بگیرد و با آن گزاره های نظری را اثبات کند. اقناع عقلی در صورتی حاصل می‌شود که معتقدان و نامعتقدان به گزاره های دینی مجموعه اعتقادات و پیش‌فرض‌های مشترکی داشته باشند که حالا بتوانند مقدمه بر برهان خداشناسی معتبری واقع شوند اما این امر غیر ممکن است.

فصل های این کتاب:

فصل 1

فلسفه دین

فصل 2

تجربه دینی

فصل 3

عقل و ایمان

فصل 4

ماهیت خداوند (قبل از اثبات وجودش)

فصل 5

براهین خداشناسی: ادله ای در تایید وجود خداوند

فصل 6

مسئله شر. (مسئله ­ای علیه وجود خدا)

فصل 7

شناخت خدا بدون توسل به برهان (آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا دارد؟)

فصل 8

زبان دین (چگونه معنادار درباره خدا سخن بگوییم؟)

فصل 9

معجزات

(آیا خدا در امور زمینی دخالت می‌کند؟)

فصل 10

حیات پس از مرگ: آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟

فصل 11

علم و دین

(علم و دین باهم ناسازگارند یا سازگار؟)

فصل 12

کثرت گرایی دینی

(چگونه تنوع ادیان را تبیین کرد؟)

فصل 13

اخلاق دینی

نسبت خداوند به ادیان

فصل ۱۴

برای دانلود این جزوه به این مسیر بروید: جزوه فلسفه دین (خلاصه کتاب عقل و اعتقاد دینی) 

  • ۰ نظر
  • ۲۳ خرداد ۰۱ ، ۱۸:۱۱
  • حمید خسروانی
انتشار جزوه گرامر کاربردی زبان انگیسی به زبان ساده

سال­‌هاست که با زبان انگلیسی دست به یقه‌­ام و بعد از مطالعه بیش از صدها کتاب گوناگون انگلیسی در حوزه گرامر به این نتیجه رسیدم که برای شروع زبان انگلیسی و حتی در حد پیشرفته در حوزه ریدینگ و ترجمه (چه فارسی به انگلیسی و چه انگلیسی به فارسی) همچنین شرکت در آزمون‌های بین المللی همچون تافل و آیلتس به طور جدی خیلی از مطالبی که در صددرصد کتاب‌های موجود در بازار آمده نه تنها مورد استفاده قرار نمی‌­گیرند بلکه یادگیری آنها باعث گیج شدن مخاطب می­‌شود.

کسانی که می‌­خواهند در حوزه ترجمه متون تخصصی و غیرتخصصی کار جدی خود را شروع کنند و یا قصد شرکت در کنکورهای ارشد و دکتری را دارند به خصوص با تمرکز بر قسمت درک مطلب با خواندن کتاب‌هایی که در بازار ریخته جز اینکه پولشان را در جوی آب بریزند و بدتر از آن مغز خود را با مطالب متشتت و زائد بیمار کنند چیز دیگری عائدشان نمی‌­شود. ما در اینجا با زبان خیلی ساده و روان که حتی برای یک دانش­آموز دبیرستانی قابل فهم باشد کاربردی‌ترین مطالب را با نظم خاصی خدمت شما ارائه می‌دهیم.

این را فراموش نکنید که نام‌ها و عناوین گرامر هیچ نوع کمکی به شما نمی­‌کند و تنهای تنها کاربرد عملیشان برای شما مهم است. پس بدون اینکه درگیر جداول و عناوین خاص و اینها شوید گرامر را خیلی راحت‌الحلقوم یاد بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی با محوریت زمان‌­ها

زمان­ها مهمترین بخش از یادگیری زبان انگلیسی محسوب می‌گردند که با فراگیری آنها و متعلقات آن می­‌توان در هر چهار بخش شنیدن Listening/ خواندن Reading/ نوشتن Writing/ صحبت کردن Speaking تخصص پیدا کرد بدون اینکه نیاز به خواندن بی­‌شمار کتاب‌­ها و شنیدن فایل­‌های صوتی باشد. فقط با تکرار آنها به صورت نوشتن و خواندن و گفتن می‌­توان به این توانایی دست یافت.

در این جزوه روشی به کار گرفته می­ شود که تاکنون در هیچ کتاب و آموزشی دیده نشده است. در این روش تمام نکات مهم و کاربردی گرامر زبان انگلیسی در ضمن زمان­‌ها و مرتبط با آنها آموزش داده می‌شود که با یادگیری و تکرار آنها به راحتی می‌­توان توانایی صحبت کردن و خواندن انگلیسی را به حد پیشرفته رساند. روش این جزوه روش سنتی است نه دستور گشتاری. مهم از یادگیری گرامر زبان این است که ما بتوانیم در همه بخش‌ها از آن استفاده کنیم بنابراین هرکدام از روش­‌های سنتی و گشتاری ویژگی‌­های خاص خود را دارند.

در این جزوه­ استفاده از واژه‌ها و اصطلاحاتی که یادگیری زبان انگلیسی را همیشه برای نوآموزان سخت می‌کند و باعث زده شدن از گرامر می‌­شود خودداری می­‌شود و با زبانی کاملا ساده و خودمانی آموزش داده می‌شود.

تمام کسانی که این جزوه را خریداری می­‌کنند در وبسایت رسمی حمید خسروانی https://hamidkhosravani.ir/ تا هر زمانی که بخواهند سوالاتی که ضمن خواندن این جزوه برای آنها به وجود می ­آید را بپرسند و جواب مفصل و روشن آن را دریافت کنند.

زمان‌­ها در انگلیسی زمانی که «فعل» مطمح نظر (مورد توجه) باشد به طور کلی 12 مورد هستند. چهارتا مربوط به زمان حال، چهارتا مربوط به زمان گذشته و چهارتا مربوط به زمان آینده. اصطلاحا به این زمان­ها زمان‌­های «معلوم» می ­گویند. زمانهای «مجهول» که «مفعول» در آن مورد نظر است کلا 8 مورد است. سه تا مربوط به زمان حال، سه تا مربوط به زمان گذشته و دو مورد مربوط به زمان آینده که در مجموع 20 زمان هستند و شما ناچار به یادگیری و حفظ این زمان­‌ها هستید. در مورد یادگیری زمان­ها شما باید بر چهار نوع جمله که از هر کدام از این 20 زمان استخراج می­‌گردد مسلط شوید.

نوع اول: شکل ساده جمله

نوع دوم: شکل سوالی

نوع سوم: شکل پاسخ به سوال

و نوع چهارم: شکل منفی جمله

این نکته را مد نظر داشته باشید که تمام نکات گرامری که کاربردی هستند و در عمل به کار ما می‌­آیند حول محور همین زمانها و چهار قسم جمله آنها به شما توضیح داده می ­شود که با یادگیری آنها به راحتی می‌­توان به زبان انگلیسی سخن گفت و خواند و گوش داد.

  • نکته: در ضمن یادگیری سعی کنید اصطلاحات انگلیسی گرامر که معادل فارسی آنها نیز آورده می‌­شود را نیز حفظ کنید. دلیل آن این است که بعدا گرامر را در منابع اصلی انگلیسی زبان­ها یاد می­‌گیرید نه از کتابهای فارسی. مثلا وقتی می­‌گوییم «زمان» معادل آن می‌­شود: tense و شما سعی کنید که به مرور که یاد می­‌گیرید اینها را نیز تکرار کنید.

برای مشاهده و خرید این جزوه روی این لینک کلیک کنید. گرامر کاربردی زبان انگیسی به زبان ساده  

  • ۰ نظر
  • ۰۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۳:۰۸
  • حمید خسروانی

از این به بعد نوشته‌ها و جزوه های من را در وب سایت زیر پیگیری کنید:

.

.

.

https://hamidkhosravani.ir/

  • حمید خسروانی

برخی از دوستان برایشان محل سوال است که چرا برخی پستها را انگلیسی یادداشت میکنم با اینکه ظاهرا مخاطب انگلیسی زبانی ندارم. به دلایل زیر برخی پستها را انگلیسی مینویسم:

1. تمرین و تقویت رایتینگ خودم که به تبع آن دوستانی که سری به این پست ها میزنند برای آنها نیز هم تمرین ریدینگ و هم تمرین رایتینگ محسوب میشود.

2. تلاشی برای تجمیع کلمات تخصصی زبان انگلیسی فلسفه و کلام و عرفان اسلامی و محلی برای رجوع به آن.

3. در ضمن که گفته من مخاطب انگلیسی ندارم؟ شاید دارم. وُلا

4. محلی یرای رفع و حل مشکلات چکیده نویسی.

 

نکته: آیا من خیلی به انگلیسی مسلطم؟ و قصد فخرفروشی دارم؟ پاسخ هردو سوال منفی است. اگر من برای هر کاری که میکنم بخواهم این را در نظر میگیرم که آیا مخاطب گمان میکند که من مثلا ریا یا فخرفروشی کرده ام باید میرفتم در غارهای سفیدکوه زندگی میکردم و هیچ فعالیت اجتماعی نداشتم درحالی که همانند حضرت علامه طباطبایی (ره) قائلم که انسان واقعا و ذاتا و طبعا اجتماعی است به این معنی که تمام رشد و کمال او در گرو زیست اجتماعی است. بنابراین به این مسئله هرگز توجه نکرده ام و نمیکنم. همچنین شاید تسلط کافی بر زبان انگلیسی نداشته باشم ولی این دلیلی نیست که دست از تلاش بردارم. 

 

  • حمید خسروانی

 

.

Hi everyone. I want to introduce one book that is very practical and important for every researcher and student of Islamic philosophy, theology, mythology, theosophy, and so on. Pay attention that every religious study on Christianity or Jewry also needs this book because all of the Abrahamic religions have one essence and substance: "monotheism." Well, it's called "the study Quran" written by Seyyed Hossein Naser and his research team. Whereas he is one of the most critical thinkers of perennial wisdom and someone that study in this school has to have domination over all of the religions, even eastern school, so he is professional at the correct translation of the Holy Quran. They have used the best literary and mystical equivalents versus Quran verses. So when we want to write one English essay on those subjects, we can reference this book and find the match of our intended word. E.g. the word "motahharoon" in verse 80, "al-wagi ah" what is its equivalent? In most of the Quran translations comes the verb of to clean or to clear while in this book comes to pure, see: "none touch it, save those made pure." Other than its good syntax.

Hamid khosravani

 

 

 

  • حمید خسروانی

When our mind becomes empty of any image or concept, on the other hand, with an open mind, all feelings and emotions created in our soul or heart also become destroyed. We are, and we become one evacuated existence. We are = ourselves. Pure Being. My mean of being means to be. In other words, or the better words we become = pure awareness. Pure intuition. Pure see. Pure insight. Well, so, what is god? Where is god in this debate? God is this pure intuition that we are and other things and existences. To Islamic philosophy, say 'a reality' or in the arabic language, say ' wāqiʿyatun mā.' in the persian language 'chizi'. Truth is the perception of that Self of reality is the reality, not that it be false or dreams. The Self of reality is god, not this god itself is one thing. God is Self of existent and Self of Being. But the vital matter is that being and fact are pure mind concepts we extract from external existences. In other words, our minds created them. They are creatures made of our mind's hand. God provided comes to our home that we are cleared and washed up of concepts like being and reality. we Continue this problematic debate. Wait.
Yes, I know that my English writing is weak. So only pay attention to my mean.

Hamid khosravani

 
  • حمید خسروانی
خردخواهی و خودخوانی

دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
https://hamidkhosravani.ir/

آخرین نظرات
نویسندگان