خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

انتشار جزوه کاربردی کلام اسلامی

سه شنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱ ب.ظ

علم کلام اسلامی که درباره اصول اعتقادی و به عبارت دیگر گزاره­‌های صدق و کذب­‌بردار دین اسلام بحث می­‌کند دارای سیر تاریخی و تحول خاصی بوده است که داشتن یک تصویر و دید کلی نسبت به آن، دانشجو را برای ورود به مباحث جزئی­‌تر آن آماده می‌­کند.

این جزوه خلاصه کاربردی علم کلام اسلامی می­‌باشد. که بر پایه کتاب­‌هایی همچون کتاب «آموزش کلام اسلامی» نوشته محمد سعیدی مهر و کتاب «کلیات علوم اسلامی جلد دوم» شهید مطهری و چند کتاب دیگر تهیه و تدوین شده است. با خواندن این جزوه یک شَما و تصویر بسیار کلی از علم کلام اسلامی به دست می‌­آید و فرد را برای ورود به مباحث تخصصی‌­تر و کامل­تر آماده می­‌کند. همچنین این جزوه برای آزمون­‌های ارشد و دکتری رشته‌­های فلسفه و کلام و همچنین آزمون­های استخدامی مناسب است. به عبارت دیگر تمام نکات مهمی که فقط با خواندن و تسلط بر آنها می‌­توان بخش سوالاهای کلامی آزمون را پاسخ گفت در این جزوه 13 صفحه‌­ای بیان شده است. برای دسترسی به این جزوه از طریق آدرس وب سایت رسمی حمیدخسروانی اقدام کنید.

  • بخشی از کتاب

مجموعه تعلیمات اسلامی (متون اسلام) شامل سه دسته است:

  1. عقاید اسلامی: (علم کلام) علم اصول دین، علم توحید خداوند و صفات و افعال او.
  2. اخلاق: چگونه بودن انسان از نظر صفات روحی.
  3. احکام و مسائل مربوط به عمل‌­های عبادی و غیر عبادی

نکته 1: این سه علم همه آنچه در متون اسلامی (قرآن و روایات) است را توضیح می­‌دهد. و منظور علوم اسلامی مثل ادبیات، فلسفه، منطق و ... نیست.

نکته 2: عقاید با عقل انسان، اخلاق با خلق و خوی انسان و فقه با عمل انسان کار دارد.

آغاز علم کلام

 نیمه دوم قرن اول هجری پاره‌­ای مسائل کلامی مثل جبر و اختیار، عدل در درس حسن بصری شروع شد. اختیاری‌­هایی مثل معبد جهنی و غیلان دمشقی را قدری می­‌گفتند که بعدها معتزله راه آنها را ادامه دادند. جبری‌ها را جبری می­‌گفتند؛ که بعدها در اشاعره این کار دنبال شد.

 این سخن نظر مستشرقین است اما در واقع علم کلام که استدلالی و عقلانی باشد از قرآن و تفسیرهای حضرت پیامبر (ص) و خطبه­‌های حضرت علی (ع) شروع شد. پس سر رشته علم کلام عقلانی که خواجه نصیر می‌­گفت در واقع از خود قرآن شروع شد؛ قرآن می‌خواهد که انسان با اندیشه به ایمان برسد. اصول دین را باید با منطق و تفکر ایمان آورد. پیوستن اقوام و ملل مختلف و افکار و فرهنگ­ها و ادیان مختلف باعث شده که درگیری­های کلامی شکل بگیرد و کم کم از قرن دوم علم کلام شکل گرفت.

 اولین بحث در کلام اختیار و جبر بود که در ارتباط با خدا بحث قضا و قدر را به میان کشید. و در رابطه با انسان بحث جبر و اختیار را به میان کشید.  این خودش بحث عدل را به میان کشید که جبر را ظلم دانستند و اختیار را عدل می­‌دانستند. بحث عدل بحث حسن و قبح ذاتی افعال را به میان می‌آورد و این به نوبه خود بحث عقل و مستقلات عقلیه را به میان آورد و این بحث نیز بحث حکمت یعنی غایتمند بودن ذات و افعال خداوند را به میان می‌­کشید و کم کم بحث از چیستی توحید افعالی و صفاتی باز شد. 

جبر و اختیار و قضا و قدر =  عدل و ظلم = حسن و قبح ذاتی افعال = مستقلات عقلیه = حکمت خدا  = توحید ذاتی و صفاتی خدا.

تهیه این جزوه

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خردخواهی و خودخوانی

دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
https://hamidkhosravani.ir/

آخرین نظرات
نویسندگان