خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

منابع کنکور دکتری فلسفه و کلام اسلامی شماره یک

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۰۶ ق.ظ

منابع کنکور دکتری فلسفه و کلام اسلامی شماره یک

چند سالی است که دانشجویان فلسفه برای به دست آوردن منابع سردرگم اند. و این به خاطر ضعف وزارت علوم است که منابع خاصی را اعلام نمیکند. لیست دروسی که مصوب وزارت علوم می باشد و به دانشگاه ها ابلاغ کرده چک کردم و با ‌سوالات کنکور سال ۹۶ و ۹۷ و بعضا سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ تطبیق دادم و دیدم طراحان سوال منابع اصلی مد نظرشان است چون اساتید از بین منابع مختلفی که وزارت علوم ابلاغ کرده بر اساس سلیقه یک‌ منبع را تدریس میکنند و همین باعث میشود دانشجوها برای هر واحد درسی یک منبع متفاوت را خونده باشند و همین باعث میشود برای کنکور مشوش بشوند و در نتیجه نمیدانند کدام منبع مد نظر طراح سوال است.

 بر اساس تجربه ای که داشتیم و همکاری دوستان، سوالات کنکور دکتری در سال های اخیر از این کتاب ها طراحی شده است:

۱_ الشواهدالربوبیه: بیشتر سوالات از مشهد ‌۱ و ۳‌ است اما از مشهد۴ و ۲ هم سالهای پیش سوال آمده است.بنابراین باید بر مشاهد یک تا چهار تسلط پیدا کرد.

۲_الاشارات و تنبیهات: نمط۴،۵،۶. توجه‌کنید اشارات حتما باید با شرح خواجه خونده بشود چون بیشتر طراحان‌ از شرح سوال میدهند تا متن اصلی. شرح آقای بهشتی خیلی روان است و شرح آقای ملکشاهی به هیچ وجه توصیه نمیگردد زیرا فوق العاده دارای نثر مهجور و کهنه و سنگینی است و گاها غیر قابل فهم.

۳_ حکمت الاشراق: کتاب حکمت الاشراق آقای یزدان پناه برای جواب دادن به این بخش کافییست. کنکور امسال و سال۹۶ بیشتر از این دو جلد کتاب سوال داده بودند اما سوالهای قبل رو نگاه کردم از بخش منطق هم سوال بود اما به نظرم همون بخش الهیات مهمتر است.

۴_ کلام اسلامی: کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد ترجمه و شرح علی شیروانی، تاریخ فرق اسلامی حسین صابری و آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی رضا برنجکار: این سه منبع برای پاسخ دهی به سوالات کلام کافیست و تا حالا از منابع دیگر مثل شرح مواقف و... سوالی نداده اند.

۵_ کلام جدید: عقل و اعتقاد دینی(مایکل پترسون) و علم و دین ایان‌باربور دو منبعی میباشند که به‌طور متوالی ازآنها سوال طرح شده، کنکور۹۷ اکثر سوالات از کتاب عقل و اعتقاد دینی بوده.  اما از کتاب کلام‌جدید ‌با رویکرد اسلامی دکتر خسروپناه ممکن است سوال بیاید.

۶_ منطق سوالات این قسمت دو بخش است؛ منطق قدیم که از منطق اشارات و تنبیهات و کتاب جوهر نضید سوال طرح میشود و منطق جدید هم کتاب مبانی منطق و روش شناسی آقای لطف الله نبوی کفایت میکند.

البته در صورت کم بودن فرصت با تسلط بر منطق مظفر میتوان ۵۰درصد سوالات مربوط به منطق سنتی را پاسخ داد. و اما گریزی از منطق جدید نیست.

 

نکته پایانی اینکه این منابع فعلا طی این دو آزمون ثبات پیدا کرده اند یعنی با توجه به اوضاع و احوال نا به سامان سیستم آموزشی کشور نمی تونیم‌با قطعیت بگیم سال۹۸ هم همین منابع مواد امتحانی هستند.‌اما با همه این توضیحات من پیشنهاد میدهم ذهنتان درگیر منابعی که در سایت های مختلف است نکنیند با همین منابع میشود بهترین رتبه را در کنکور کسب کرد.

 

با تشکر از خواهر گرامی خانم هاشم زاده (ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه شاهد) که اصل مطلب رادر اختیارمان گذاشتند.

نظرات (۲)

سلام علیکم
متشکرم؛ استفاده کردم.
پاسخ:
خداروشکر
با سلام.ببخشید یعنی از بدایه و نهایه نمی آید؟
پاسخ:
با سلام. کتاب نهایه الحکمه فقط منبع ارشد فلسفه و کلام اسلامی است. اما برای دکتری باید مسلط به آرا سه فیلسوف یعنی ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و برای آنها باید به کتاب هایی که در سایت اعلام کردم مراجعه کنید. البته بعید نیست که شاید درآزمون کتبی یک یا دو سوال از نهایه بیاید. همچنین در مصاحبه نیز احتمال دارد اساتید نظر علامه را جویا شوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
خردخواهی و خودخوانی

دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
https://hamidkhosravani.ir/

آخرین نظرات
نویسندگان