خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

خردخواهی و خودخوانی

زندگی نیازموده ارزش زیستن ندارد. سقراط

سلام خوش آمدید

شروع زبان انگلیسی از صفر

پنجشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴ ق.ظ

اخیرا برخی از دوستان در مورد خواندن زبان انگلیسی از بنده مشاوره خواستند در اینجا سعی میکنم در حد توانم مطالبی را خدمتتان عرض کنم.

نکته ۱: برای یادگیری زبان آنقدر روش های زیادی وجود دارد که خود این مسئله تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. دوستان عزیز شما باید ابتدا تکلیف خود را روشن کنید که از زبان چه میخواهید و بسته به نیازتان یک روش خوب پیدا کنید.

نکته ۲: همانطور که میدانید زبان دارای ۴  قسمت است. (مکالمه / خواندن / نوشتن/ شنیدن) کسانی که قصد مسافرت به هر دلیلی به خارج کشور دارند مجبورند که در هر ۴ قسمت قوی شوند. و حداقل برای اخذ مدرک تافل یا آیلس باید در کلاس زبان شرکت کنند. و دوره یا دوره هایی را طی کنند.

نکته ۳: اما کسانی که فعلا قصد سفر خارجی ندارند و هدفشان در یادگیری زبان فقط توانایی خواندن یا به اصطلاح ریدینگ می باشد یعنی هنگام شرکت در کنکور ارشد یا دکتری یا هنگام خواندن یک مقاله و کتاب تخصصی یا غیر تخصصی انگلیسی بتوانند آن مطلب را بخوانند و به سوالات آن پاسخ دهند یا حداقل به درکی از آن متن دست پیدا کنند در اینجا بنده سعی می کنم روش هایی که خودم به کار گرفته ام و نتیجه بخش بوده اند را خدمتتان عرض کنم.

 

کسانی که می خواهند از صفر شروع کنند:

کسانی که سنی از آنها گذشته و هنوز حتی معنی حروف اضافه انگلیسی مثل to/in/on… و یا کلمه ای مثل is/ or…  رابلد  نیستند بنده سه روش بسیار کاربردی و عالی را خدمتشان عرض می کنم که خود بنده چند سال پیش که دقیقا در چنین وضعیتی قرار داشتم بعد از شکست از روش های مختلف آخر سر این سه روش به دادم رسیدند. که به غیر از روش های اول و دوم که فقط سال اول درگیرشان بودم، هنوز که هنوز است پای بند به روش سوم هستم. و همچنان ادامه میدهم و بسیار بسیار بر روش سوم تاکید موکد دارم.

روش اول: دانشگاه آکسفورد سال ها پیش برای تدوین فرهنگ لغت انگلیسی تصمیم گرفت ۳ هزار لغت پایه ایی را معرفی و به وسیله آنها همه ی لغت ها را تعریف کند. به جرات میتوان گفت که با حفظ این سه هزار لغت نه تنها میتوان کل دیکشنری را مطالعه کرد بلکه وقتی به سراغ یک کتاب درسی یا غیر درسی میروید میتوانید درکی از آن داشته باشد. بنابراین روش اول برای شما حفظ این سه هزار لغت آکسفورد است.

اما آن سه هزار لغت را چگونه حفظ کنیم؟ روشی که من به کار گرفتم استفاده از نرم افزار نارسیس بود که از روش لایتنر ( لایتنر روشی است دارای پنج خانه است که برای یادگیری استفاده می‌شود. لایتنر در واقع روش علمی «به یاد سپردن» که بر مبنای آن آموخته‌ها از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه  بلند مدت منتقل می‌شوند.) استفاده می کند و بعد از تقریبا سه ماه آن سه هزار لغت به حافظه سپرده میشوند. این نرم افزار به راحتی در بازار حتی از طریق اینترنت قابل خریداری است.

دانلود فایل پی دی اف سه هزار لغت آکسفورد.

دریافت
حجم: 1.14 مگابایت
 

روش دوم: بنده خودم در کنار حفظ آن سه هزار لغت این روش را استفاده کردم . اما توضیح این روش: ببینید درست است که اینجا میخواهم کتاب ۵۰۴  واژه را معرفی کنم اما چگونگی استفاده از آن کمی متفاوت است. ببینید شما باید این کتاب را بخرید و استفاده از پی دی اف آن در این روش اصلا به کار نمی آید  زیرا توضیحی که من خواهم داد این را ثابت خواهد کرد.

همانطور که میدانید هر درس ۱۲ کلمه دارد و هر کلمه در قالب سه جمله بیان شده است. کار شما چیست؟ وقتی که شروع به خواندن جمله ها میکنید باید زیر هرکلمه که بلد نیستید خط بکشید و برای معنی آن به دیکشنری یا  google translate مراجعه کنید. این کلمه ها ممکن است شامل ساده ترین و پیش پا افتاده ترین کلمات باشد ازجمله on/or/is/must/mybe/to/week/in/… که یک بچه مهدکودکی هم بلد است. اما چاره ایی نیست شما آنها را بلد نیستید و باید از جایی شروع کنید.  درست است که سنی از شما گذشته اما برای یادگیری حتی ۷۰ سالگی هم دیر نیست.خب شما این کار را در هرجمله ایی انجام میدهید و بعد از خواندن هر جمله آن را با ترجمه ایی که روبه روی آن نوشته شده است تطبیق می دهید. و بعد از خواندن تقریبا چهار درس کم کم خیلی از لغات را بدون تلاش برای حفظ کردن یاد گرفته اید و دیگر نیازی به خط کشیدن زیر آنها نیست. و فقط به کلماتی که بلد نیستید بسنده می کنید. و این کار را تا پایان درس ۴۲ انجام میدهید که با حدودا روزی یک ساعت خواندن و بعد از شش ماه کل کتاب را تمام میکنید.

سوال مهم: چه بلایی سر گرامر بیاوریم؟ ببینید شما همین عملی که با کتاب ۵۰۴ واژه انجام میدهید به صورت طبیعی و اتوماتیک گرامر هم یاد میگیرید بدون اینکه خود، آگاه  باشید. اما باید بدانید که در انگلیسی فقط زمان ها  وافعال مجهول مهم هستند. ما در گرامر انگلیسی کلا ۴ زمان داریم: گذشته/ حال/آینده/ کامل  که با خواندن کتاب گرامر عباس فرزام یا گرامر جامع انتشارات گاج این هدف مهیا می شود. بنابراین اصلا درگیر گرامر نباشید و فقط سعی کنید متن بخوانید و ترجمه کنید. و بدانید اول کار تا حدودا سه ماه  بسیار سخت و فرسایشی بر شما میگذرد اما این یک مانع است که باید از آن بگذرید.

روش سوم:(بسیار مهم ). بعد از چند سال مطالعه ی زبان برمن ثابت شده که از این روش، بهتر برای یادگیری زبان وجود ندارد.

مثلا فرض کنید دانشجوی رشته فلسفه (یاهر رشته ی دیگر) هستید حالا در هر مقطعی که به سر میبرید. شما باید یک کتاب انگلیسی که مربوط به تاریخ فلسفه غرب و یک کتاب مربوط به تاریخ فلسفه اسلامی که در ایران دارای ترجمه باشند و هم متن انگلیسی و هم متن ترجمه آنها در اینترنت به صورت پی دی اف یافت شوند را بیابید و روزی چند صفحه از هرکدام از آنها را با ترجمشان برابری کنید . مثلا ابتدا یک خط ترجمه میخوانید بعد همان را به انگلیسی می خوانید. ودر کنار خود یک دفتر را قرار میدهید وبه هرکلمه ضروری تخصصی که رسیدید در دفتر درج میکنید و یک عمر از آن استفاده خواهید کرد  و همین کار را تاجایی که برابری شما به هزار صفحه برسد انجام میدهید. اگر واقعا شما این کار را نجام دهید به شما قول شرف میدهم که به راحتی میتوانید کتاب تخصصی فلسفی به زبان انگلیسی ترحمه کنید. اما اگر انجام دهید.

نکته بسیار مهم: ای عزیزان من از شما خواهش عاجزانه دارم اگر قصد شما از یادگیری زبان فقط تسلط بر متن است پس وقت گران بها و عزیز خود را فعلا صرف کلاس رفتن و مکالمه نکنید. و فقط این روش هایی که گفتم را انجام دهید.

دیدن فیلم به زبان اصلی و شنیدن ترانه و رفتن به کلاس مکالمه و هزاران نرم فزار یادگیری زبان درست است که بسیار عالی است اما اینها برای کسی که قصد رفتن به خارج دارند یا نه بلکه حرف زدن انگلیسی در ایران به درد آنها میخورد و میخواهند به وسیله آن در ایران سخنرانی به زبان خارجی داشته باشند خوب است نه برای شما که فقط میخواهید درکنکور ارشد یا دکتری شرکت کنید یا فقط بر متن تسلط پیدا کنید.

 

حمید خسروانی

 

 

  • حمید خسروانی

نظرات (۱)

  • یکــ مَنــــ
  • نمیدونم چرا اصلا دلم به دل زبان انگلیسی گره نمیخوره!
    ولی چینی دوست دارم!!
    پاسخ:
    خب باید از روشی استفاده کنی که انگلیسی رو برات جذاب کنه.
    و اینکه چینی رو حتما یاد بگیر مگه چیش بده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    خردخواهی و خودخوانی

    دکتر حمید خسروانی دانش‌آموخته حقوق و فلسفه
    آدرس وبسایت رسمی. از سال ۱۳۹۹ مطالب من در این وبسایت منتشر می‌شود:
    https://hamidkhosravani.ir/

    آخرین نظرات
    نویسندگان